Resume generalforsamling Borup Idrætsforening

Gode stabile medlemmer deltog i generalforsamlingen

Mandag den 11. februar afholdt Borup Idrætsforening Ordinær Generalforsamling i klubhuset i Låstrup. Inden generalforsamlingen bød Majbritt og Karin på Thaigryde

Efter den fine middag, bød formand Poul Johannessen velkommen til de 17 medlemmer, der havde valgt at møde op til generalforsamlingen for at høre beretning og aflæggelse af regnskab.

Poul aflagde en fyldestgørende beretning, hvoraf hovedpunkterne er refereret herunder:

Årets aktiviteter

2018 bøde først og fremmest på renovering af multibanen, hvor asfaltbelægning blev skiftet ud med kunstgræs. Alle bander blev skiftet med nye plader og målene fik nye net. Fonden for Sparekassen i Skals og Spar Nord Fonden har begge bidraget til renoveringen med hver 10.000 kroner. Et godt tilskud til renoveringen, der i alt løb op i 162.000 kroner. Nu kan multibanen bruges til vintertræning og har den fordel, at der er lys på banen, så den kan også bruges om aftenen.

Det sociale liv er fortsat i højsædet i Borup Idrætsforening. Her kan nævnes, lotterispil i Låstrup Forsamlingshus hver fredag, præmiewhist i klubhuset hver onsdag gennem vinteren. Desuden har klubben stillet med 12-15 frivillige hjælpere til alle fodboldkampe på Viborg Stadion, når Viborg FF eller damelandsholdet spiller hjemmekampe. Det er alt sammen aktiviteter, der er med til at give et økonomisk afkast til klubben.

Byfesten i Låstrup var i 2018 opbygget over temaet ”Hollywood”. Det blev både socialt og økonomisk en god succes for idrætsforeningen, der modtager overskuddet fra byfesten til at tilbyde byen gode faciliteter for byens borgere og gæster i alle aldre. Næste års byfest har temaet ”Det Blå Ocean” og holdes i 2019 i uge 27, så byfesten kommer væk fra skolernes afslutning og byfesten i Viborg.

Klubben har også haft andre aktiviteter i det forløbne år. Blandt andet 2 arrangementer under navnet Fjerde Halvleg i klubhuset. Fjerde halvleg er et socialt tiltag med spisning og hygge for medlemmer over 50 år. Desuden 2 LAN partys i vinterferien med børn fra 2. til 10. klasse. Hele 60 personer deltog i dette arrangement.

Anden juledagjuledag har Borup IF det traditionsrige julestævne i Skals Hallen. Igen i 2018 blev dette familiestævne hold i hyggelig stemning med fodbolden som omdrejningspunkt. Klubbens frivillige hjælpere har også kørt kantinen i klubhuset, drevet klubbens hjemmeside, talt varer op hos Spar Købmanden i Skals, afholdt arbejdsdage i klubben og klubbens kridtere har kørt deres helt egen række af sociale arrangementer.

I 2018 holdt Borup IF DBUs store fodboldskole med over 90 deltagende børn. Her var der stillet morgenpasning til rådighed for børnene, ligesom alle børnene havde sagt ja til klubbens tilbud om frokostordning med lune retter. Igen lavet af frivillige i klubben.

Poul Johannessen takkede alle klubbens frivillige hjælpere, der gør det muligt for klubben at stille alle ovenstående aktiviteter på benene. Uden de mange frivillige hjælpere var det ikke muligt at drive en klub som Borup IF. Klubben fejrer hvert år de frivillige ved en gratis frokost i klubhuset, hvor over 130 frivillige hjælpere inviteres med. Det sker den første lørdag i året.

På det sportslige plan sluttede Borup IF, serie 3 herrer på en 4. plads i både foråret og i efteråret. Det var helt tilfredsstillende i forhold til de puljemodstander og til det spillermateriale, som træner Niels Klausen, havde til rådighed. Niels Klausen og Poul Børge Tovgaard har begge valgt at stoppe som henholdsvis træner og holdleder i Borup. Fra Borup If skal der lyde en stor tak til begge, der gennem mange år har gjort en stor indsats for klubben. Både sportsligt og socialt har trænerteamet bibragt holdet gode succeser. Senest ved den landsdækkende Knæk Cancer kampagne, hvor holdet samlede 4.200 kroner ind. I den kommende sæson er Svend Aage Kristensen trådt til som træner, og Christopher Justesen er trådt til som holdleder.

Serie 4 spillede begge sæsoner i denne række, men måtte i slutningen af efteråret rykke ned i serie 5, hvor holdet spiller i dette forår. Poul takkede Flemming for en ualmindelig prisværdig kamp for at stille hold mod svære odds på grund af mange skader og udlån af spillere til serie 3 holdet.

Serie 6 holdet spillede også en forrygende sæson og kom på en fjerdeplads i foråret og en flot 2. plads i efteråret. Stor tak til Kenni, der har stået for at vælge mellem det spillermateriale, der har været til rådighed. Klubben håber, at denne succes vil fortsætte i den kommende sæson.

U70 herrerne spillede deres 10 turneringer hen over sommeren. Spillerne ser virkelig ud til at hygge sig, når de er af sted med kampe og spisning ved hvert stævne.

Jyllands Serie kvinderne i SUB09 spillede i begge sæsoner i denne række og havde nogle fantastiske kampe mod de andre hold i puljen. Nogle kampe blev vundet sikkert, og andre kampe har været vanskelige på grund af skadede spillere og spillere, som er stoppet. Der skal lyde en stor ros til træner Kristian Kjær, som gør en fantastisk indsats for hele kvindeafdelingen med god opbakning fra holdledere og spillere, som tager ansvar i flere sammenhænge.

Serie 2 kvinderne havde en rigtig fin sæson, hvor det især har drejet sig om at få spillet kampene, og at det skulle være hyggeligt at komme af sted og at have en god tredje halvleg.

Klubbens ungdomsmedlemmer fra U8 rækken og opefter spiller fodbold i SUB88 sammen med børn fra Skals FF og Ulbjerg IF. Her vandt U15 drengene Jysk Mesterskab i indendørs fodbold i A-rækken og U13 pigerne vandt Regionsmesterskabet i samme disciplin i C-Rækken. Ungdomsfodbolden er præget af nogle små børneårgange, og det har været nødvendigt at samle klubbens hold med 2 årgange i hver række. SUB88 havde i 2018 endnu en succesrig og social fodboldtur til Veronello Cup i Italien.

Klubbens helt små fodboldspillere ”Børn i fokus” træner hver fredag på stadion i Låstrup og U5-U7 træner samtidig i et samarbejde med Skals FF.

Poul Johannessen oplyste, at bestyrelsens fokus i 2019 vil være på renovering af legepladsen på station. Til dette formål er der allerede søgt penge hjem, for det er ikke billigt at udskifte legeredskaber. Således har Viborg Kommune givet 150.000 kroner til formålet, DGI har en pulje, der har givet 63.500 kroner, Børne og Ungdomsfonden for Låstrup og Nr.Rind gav 87.500 kroner, da den blev nedlagt for et år siden.

Ud over renovering af legepladsen har bestyrelsen søgt om støtte til udskiftning af taget på den gamle del af klubhuset og udskiftning af 4 gamle vinduer, der udskiftes med mere energirigtige af slagsen. Ved udskiftning af taget lægges der desuden yderligere 10 cm isolering på loftet, så klubben bliver endnu mere energirigtig, end den er i dag.

Poul oplyste, at han glæder sig til udfordringerne i det kommende år og gav derefter ordet videre til kasserer Kenni Elkjær.

Kenni aflagde regnskab med en lang række af tal, som det bliver for omstændigt at beskrive her. Interesserede i klubbens økonomiske situation er velkomne til at komme til næste års generalforsamling, hvor alle nøgletal gennemgås, og der kan stilles spørgsmål til kassereren. Det kan dog oplyses, at klubben efter et travlt år er endt med et underskud på 72.000 kroner. Det hører dog med til historien, at klubben i året har investeret og straksafskrevet 162.000 kroner i renovering af multibanen, så klubben har fortsat benene på jorden og god likviditet på bundlinjen.

Efter præsentation af klubbens aktiviteter, regnskab og tanker om det kommende år, var det tid til at afholde det årlige valg. På valg var Poul Johannessen, Morten Nielsen, Joachim Hvid, Kenni Elkjær og Paw Brøns. De 2 sidstnævnte ønskede ikke genvalg. I stedet blev Anna-Kathrine Mikkelsen og Lars Justesen nyvalgt til bestyrelsen, mens Poul, Morten og Joacim blev genvalgt.

Suppleanter til bestyrelsen blev Gitte Elkjær Jensen, Frederik Hvid og Christopher Justesen.

Karin Elkjær og Gitte Elkjær Jensen modtog genvalg til Ungdomsudvalget.

Kim Skovgaard Jensen og Peter Bak-Nielsen blev genvalgt som revisorer, mens Flemming Lund blev valgt som suppleant for disse.

Efter valget var der en god debat over kaffen. Mange havde gode råd til bestyrelsen, og det er klart, at Borup Idrætsforenings ve og vel betyder meget for medlemmerne. Der er godt engagement omkring klubben og mange hjælpes med at gøre Borup Idrætsforening til en god klub for fodboldspillere og for lokalbefolkningen i Låstrup.

Ovenstående er resume af referat fra generalforsamlingen. Der er selvfølgelig mange flere informationer og tal på generalforsamlingen. Interesserede og nysgerrige opfordres til at møde op til kommende generalforsamlinger, startende fra om ca. ét år.

Majbritt Skovgaard Møller og Karin Elkjær stillede op med Thaigryde med ris og salat

Formand Poul Johannessen (TH) flankeret af Majbritt Skovgaard Møller, Paw Brøns og Karin Elkjær.

Annoncesponsor for dette opslag er: